Αγώνας ενάντια στην ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης, την απόρριψη και πειθάρχηση της νεολαίας

Η κυβέρνηση της ΝΔ, έχει εξαπολύσει μια ολομέτωπη επίθεση στη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση και στην καθολική πρόσβαση σε αυτή. Έρχεται να αποτελειώσει ότι είχε μείνει όρθιο από την υποχρηματοδότηση της μνημονιακής δεκαετίας και από τις προηγούμενες αντι-εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις. Οι κατευθύνσεις που υλοποιεί εκφράζουν τη νεοφιλελεύθερη ιδεολογική και πολιτική ταυτότητα της ΝΔ και ταυτόχρονα αποτελούν υλοποίηση της πολιτικής που προωθεί πανευρωπαϊκά η Ε.Ε στο χώρο της εκπαίδευσης. Ο πυρήνας αυτής της πολιτικής είναι ότι η εκπαίδευση δεν αποτελεί ένα κοινωνικό αγαθό, που θα πρέπει να είναι δημόσιο και δωρεάν, αλλά εμπόρευμα που όποιος έχει χρήματα θα το αγοράζει.

Που στοχεύει η κυβερνητική πολιτική στην εκπαίδευση;

Πρώτον: Στην ίδρυση μη κρατικών ιδιωτικών πανεπιστημίων. Η Υπουργός από τον προηγούμενο Σεπτέμβρη είχε πει δημόσια ότι χάθηκε μια ευκαιρία για την αναθεώρηση του άρθρου 16, ωστόσο το υπουργείο θα επιχειρούσε κινήσεις προς την τόνωση της ιδιωτικής αγοράς της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ο χώρος της εκπαίδευσης δεν μπορεί να μείνει έξω από τις δραστηριότητες του κεφαλαίου. Το σχέδιο είναι μελετημένο. Περιλαμβάνει από την μια την συνεχή υποβάθμιση των Δημοσίων Ιδρυμάτων και από την άλλη με τις αλλαγές στην δευτεροβάθμια δημιουργούνται όλοι εκείνοι οι μηχανισμοί απόρριψης μεγάλου κομματιού της νεολαίας από την Δημόσια Τριτοβάθμια εκπαίδευση και την μετακίνησης τους προς την ιδιωτική εκπαίδευση. Η τράπεζα θεμάτων, η καθιέρωση των βάσεων από τα τμήματα και ο νέος τρόπος  συμπλήρωσης του μηχανογραφικού δεν αναβαθμίζουν την δημοσία εκπαίδευση αλλά δημιουργούν την πελατεία των κολλεγίων.

Δεύτερον: Στην πλήρη εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης, δηλαδή στη λειτουργία των Δημόσιων Ιδρυμάτων με ιδιωτικούς-οικονομικούς όρους. Στόχος είναι τα ΑΕΙ να λειτουργούν σαν άλλες Α.Ε. Σε αυτή την κατεύθυνση κινείται το ν/σ που ψηφίστηκε στις 14/1/2020 με την αντικατάσταση της ΑΔΙΠ με την νέα Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, η οποία θα έχει ενισχυμένες αρμοδιότητες. Η χρηματοδότηση των Ιδρυμάτων, θα σχετίζεται με την αξιολόγησή τους και έτσι θα προκύψει ο νέος ακαδημαϊκός χάρτης. Το 80% της χρηματοδότησης θα δίνεται με βάση αντικειμενικά κριτήρια και το 20% με βάση την αξιολόγηση των Ιδρυμάτων. Τα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά αποτελούν πραγματικότητα με την θεσμοθέτηση τους από τον ΣΥΡΙΖΑ ενώ έχουν φτάσει ένα βήμα πριν τα προπτυχιακά προγράμματα καθώς υπάρχουν ήδη αγγλόφωνα προγράμματα επι πληρωμή! Με τις αλλαγές που προωθούνται έρχεται ακόμα πιο κοντά το πανεπιστήμιο της αγοράς που ονειρεύονται.

Τρίτον: Στην πειθάρχηση των φοιτητών, στο χτύπημα του συνδικαλισμού και των αντιστάσεων μέσω της επαναφοράς κάποιων πάγιων εξαγγελιών που είχαν θεσμοθετηθεί και στο παρελθόν. Τέτοιες είναι: η κατάργηση του ασύλου (ψηφίστηκε το προηγούμενο καλοκαίρι) ,η διαγραφή των ‘’αιώνιων’’ φοιτητών , το ανώτατο όριο φοίτησης, η ίδρυση πανεπιστημιακής αστυνομίας και οι κάρτες εισόδου. Στο ελληνικό πανεπιστήμιο υπάρχει πολιτική, υπάρχει συνδικαλισμός -έστω και στην εκφυλισμένη του μορφή- υπάρχει αμφισβήτηση της εξουσίας. Με όλα αυτά πρέπει να ξεμπερδεύουν. Και κυρίως με την ουσίας τους. Την ιδέα της συλλογικής δράσης και της συλλογικής διεκδίκησης.

Οι τελευταίες αλλαγές, οι οποίες εντάσσονται στο νομοσχέδιο, αποτελούν, το πιο αποφασιστικό βήμα από πλευράς κυβέρνησης στο να αλλάξει ριζικά η κατάσταση στην εκπαίδευση, να κερδίσει χώρο η ιδιωτική πρωτοβουλία, να περιοριστεί η δυνατότητα μαζικής πρόσβασης στο δημόσιο πανεπιστήμιο να ξεμπερδεύει με ότι θυμίζει συλλογικότητα και αντίσταση.

Η πάλη για την υπεράσπιση της Δημόσιας και Δωρεάν παιδείας απαιτεί τον αγώνα για να μην περάσουν οι αλλαγές που φέρνει η Κεραμέως. Απαιτεί όμως και την συνολική αμφισβήτηση του ιδεολογικού πλαισίου που εκκινεί από τις αρχές της ΕΕ για την παιδεία, την μετατρέπει σε «εμπόρευμα για όποιον έχει λεφτά να το αποκτήσει», την ξευτιλίζει υποτάσσοντας την στην αγορά.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.