english

Ποιητική συλλογή: «Έχω δει θεούς να γκρεμίζονται»

Πως προέκυψε αυτή η πρώτη σου ποιητική συλλογή;

Η ποιητική αυτή συλλογή προέκυψε από την ανάγκη να εκφραστούν καλλιτεχνικά οι μέχρι τώρα εμπειρίες μου στη ζωή, πολιτικές, κοινωνικές αλλά και ερωτικές. Από τα πρώτα χρόνια έγραφα ποιήματα και αρκετές φορές οι καθηγητές μου είχαν επισημάνει την έφεσή μου σ’ αυτή τη μορφή του λόγου. Προσωπικά εκτιμώ πολύ το noir μυθιστόρημα αλλά η έκθεση των ποιημάτων μου μέσω του διαδικτύου και τα ωραία σχόλια των αναγνωστών μου τόνωσαν το ηθικό για να εκδώσω την πρώτη μου ολοκληρωμένη δουλειά.

Γιατί «Έχω δει θεούς να γκρεμίζονται;»

Γιατί ζούμε σε μια εποχή όπου οι μύθοι γκρεμίζονται. Το μεταπολιτευτικό τείχος έχει διαρραγεί και η κοινωνία βρίσκεται σε μετάβαση. Πολιτιστικά βρισκόμαστε στην πιο δύσκολη συγκυρία γιατί το παλιό πεθαίνει φυσικά και το καινούριο δυσκολεύεται να εκφραστεί. Για να μην πεθάνει η καλλιτεχνική παράδοση και συνέχεια στην Ελλάδα πρέπει να γκρεμιστούν οι ψεύτικοι θεοί οι οποίοι συνεχώς ανανεώνονται μέσα από τα reality  και τους παθητικούς δέκτες της πραγματικότητας. Αν η τέχνη δεν καταφέρει να ξαναδιαρήξει αυτή τη σχέση με το κοινό και ειδικά η ποίηση από την οποία έχουμε απίστευτο κληρονομημένο πλούτο η κοινωνική συνείδηση θα συνεχίσει να παρακμάζει.

Γιατί ο κόσμος σήμερα δεν διαβάζει ποίηση;

Το βάρος δεν πέφτει κατά τη γνώμη μου μόνο στους ποιητές αλλά και στους αναγνώστες. Παλιότερα η ποίηση θεωρούνταν λαϊκή τέχνη κι όχι ένα εξεζητημένο είδος και ποιητές όπως ο Ρίτσος, ο Βάρναλης, ο Γκάτσος είχαν λαϊκή αποδοχή. Θυμηθείτε τι έγινε την περίοδο της κατοχής στην Κηδεία του Παλαμά και του Σεφέρη επί Χούντας, όταν το μέσο μορφωτικό επίπεδο του τότε δεν διαννοούνταν το σημερινό. Οι άνθρωποι σήμερα έχουν περισσότερες ειδικές γνώσεις αλλά χαμηλότερη κοινωνική και ηθική μόρφωση. Οι κλίκες, οι αυθεντίες που εμφανίζονται χωρίς να έχουν το ανάλογο κύρος και έργο δεν βοηθάνε στην εποικοδομητική συναναστροφή των καλλιτεχνών, ρίχνουν τον λόγο στο κενό χάριν της εικόνας και περιορίζουν την εποικοδομητική επικοινωνία. Παλιότερα υπήρχαν στέκια όπου οι ποιητές συναντιόντουσαν και συζητούσαν, σήμερα είναι κλεισμένοι στο καβούκι τους περιμένοντας την ώρα της απαγγελίας, με αποτέλεσμα να εκφράζονται στην πραγματικότητα ελιτίστικα και φοβικά. Απ’ την άλλη πολλοί εκδοτικοί οίκοι δεν επενδύουν στην ποιότητα αλλά στην ποσότητα. Για να ξαναυπάρξει κατά τη γνώμη μου τόσο μέλλον όσο παρελθόν θα πρέπει οι δημιουργοί να έρθουν πιο κοντά αποβάλλοντας τη ματαιότητα που είναι δύσκολο να εκριζωθεί από την αντιποιητική εποχή που ζούμε.

Αν κάποτε οι άνθρωποι κατάφεραν να γράψουν αριστουργήματα κάτω από εξαιρετικά απάνθρωπες συνθήκες θα πρέπει να ξαναδοθεί ώθηση ώστε να ξαναυπάρξει αυτή η δυνατότητα χωρίς να φτάσουμε σε τέτοιες καταστάσεις. Με αρκετή προσπάθεια ευελπιστώ η τέχνη να ξανακερδίσει το χαμένο έδαφος αναβαθμίζοντας το περιεχόμενο και νικώντας τον βερμπαλισμό.

Ποιοι ποιητές θεωρείς ότι σ’ έχουν επηρεάσει περισσότερο;

Παρότι δηλώνω αριστερός και η πολιτική μου ένταξη ακολούθησε αυτό το δρόμο και όχι το mainstream, θυμάμαι στο λύκειο να έχω κάτω από το θρανίο μου τα άπαντα του Ελύτη για να διαβάζω σε στιγμές που βαριέμαι. Παρόλο που το ποιητικό του στυλ δεν το έχω προσεγγίσει μέχρι σήμερα μ’ έχει επηρεάσει βαθύτατα. Έχω μελετήσει όλους τους γνωστούς Έλληνες ποιητές και αρκετούς όχι τόσο γνωστούς, εκεί που βρίσκω περισσότερη «λογική» πράγμα που είναι ζητούμενο στην Τέχνη για να μπορεί να υπάρξει εποικοδομητική ισορροπία με το περιβάλλον είναι στην ποίηση του Καβάφη μιλώντας περισσότερο ως δημιουργός και λιγότερο ως αναγνώστης.

Η ποιητική σου ματιά έχει μια επαναστατικότητα, θεωρείς ότι η τέχνη μπορεί να παίξει τέτοιο ρόλο στις παρούσες συνθήκες;

Η αλήθεια είναι πως αρκετά ποιήματά μου στοχεύουν στην επαναστατικότητα παρά στην διαχρονικότητα γι’ αυτό το λόγο ίσως να υπάρχει και μια παιδικότητα αλλά όχι η ψευδαίσθηση ότι η ποίηση λειτουργεί ξεχωριστά από την αναγκαιότητα χωρίς να είμαι οπαδός της στρατευμένης τέχνης.

Ποιο ποίημα θα μας αφιέρωνες μέσα από το οποίο πιστεύεις ότι εκφράζεται καλύτερα ο στόχος της πρώτης σου ποιητικής συλλογής;

ΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ

Θα έρθει η μέρα που
οι ποιητές
θα έχουνε την εξουσιά
και θα ανατινάζουν δόγματα.
Με νεκρούς σωρούς από
άχρηστα ονόματα, λέξεις
και εξισώσεις
θα γεμίσουν οι πόλεις,
μετά τις πρώτες εκρήξεις.
Και η αδυναμία των αρχών
να συλλάβει την εξέγερση των οργασμών
θα τιμωρηθεί
με μελαγχολία.

 

Σε ευχαριστώ ελπίζω να συνεχίσεις και να μας δώσεις κι άλλη ποίηση στο μέλλον.

Ευχαριστώ κι εγώ.

Την ποιητική συλλογή του Θωμά Νικολάου μπορείτε να την προμηθευτείτε από τα βιβλιοπωλεία Ιανός, Μωβ Σκίουρος, Πρωτοπορία και Ευρυπίδης καθώς και από το ηλεκτρονικό κατάστημα των εκδόσεων «ΛΟΓΟΤΕΧΝΟΝ»

Πηγή: alfavita.gr

Διαβάστε περισσότερα...

Παρουσίαση του βιβλίου-CD “Ιδανικές Φωνές”

Στην παρουσίαση του Βιβλίου-CD του Γιάννη Μυγδάνη “Ιδανικές Φωνές”, σε ποίηση Κ. Π. Καβάφη, που διοργανώνουν οι εκδόσεις Εντύποις και το Polis Art Cafe την Τετάρτη 29 του Νοέμβρη στις 20:30 στο Polis Art Cafe  (Πεσμαζόγλου 5 – Στοά του Βιβλίου), θα μιλήσουν:

Γιάννης Κρανιάς, εκδόσεις Εντύποις
Κώστας Κρεμμύδας, εκδότης του Μανδραγόρα
Παναγιώτης Μανιάτης, συγγραφέας
Παναγιώτης Τερζάκης, τραγουδιστής—μουσικός

idanikes fones

Θα ακολουθήσει παρουσίαση του έργου του, με τους: Φίλιππο Πασσαλίδη και Νικολέττα Σαριδάκη στο τραγούδι, Γιάννη Τσουρουνάκη στην αφήγηση.

Συμμετέχουν οι μουσικοί: Περικλής Τιμπλαλέξης, βιολί | Αλέξανδρος Κασαρτζής, τσέλο| Γιώργος Μιμιλίδης, ακορντεόν | Γιάννης Μυγδάνης, πιάνο

Διαβάστε περισσότερα...

Ο γερμανικός στρατός προετοιμάζεται για ένα τέλος της ΕΕ σε στρατιωτικές ασκήσεις

Του Jon Rogers

Στα πλαίσια μίας έκθεσης πιθανών ζητημάτων ασφαλείας που ίσως αντιμετωπίσει η χώρα στο μέλλον, ο γερμανικός στρατός πραγματοποίησε άσκηση πάνω σε ένα στρατιωτικό σενάριο που περιλαμβάνει τη διάλυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Διαβάστε περισσότερα...

Ελπίδα του λαού τα κοινωνικά μερίσματα;

Του Διονύση Μαρούδα.

Σε συνθήκες μνημονιακής ταύτισης όλων των αστικών κομμάτων, η κυβέρνηση επιχειρεί να κάνει πολιτική, με την έννοια της απόσπασης της ανοχής και της ψήφου τμήματος του εκλογικού σώματος. Ο ΣΥΡΙΖΑ πασχίζει να διασωθεί/σταθεροποιηθεί ως πυλώνας του νέου δικομματισμού, τη στιγμή που διαλύει οικονομικά τους ψηφοφόρους του.

Διαβάστε περισσότερα...

Η ταυτότητα φύλου και τα ατομικά δικαιώματα ως συγκάλυψη της συντριβής των κοινωνικών δικαιωμάτων.

Σχόλιο της ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ.

Τις τελευταίες ημέρες μονοπώλησε την εσωτερική επικαιρότητα η ψήφιση του νομοσχεδίου περί της αλλαγής ταυτότητας φύλου. Το ίδιο γαϊτανάκι θα συνεχιστεί με παρόμοια θέματα της δικαιωματικής ατζέντας. Η κυβέρνηση επαίρεται για τη συνέχιση του «εκσυγχρονισμού», την εναρμόνιση με τη νομοθεσία της Ε.Ε., την υπεράσπιση στοιχειωδών ατομικών δικαιωμάτων. Είναι βέβαια η ίδια κυβέρνηση που ψηφίζει με τα δύο χέρια μνημόνια για όλους, που νομοθετεί ταυτόχρονα με τη δυνατότητα αλλαγής ταυτότητας φύλου τη θεσμοθέτηση ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, που επιβάλλει τους μισθούς των 400€, διαλύοντας την υγεία και την κοινωνική πρόνοια.

Διαβάστε περισσότερα...

Για την επιλογή «ταυτότητας φύλου»

Του Γιάννη Ραχιώτη.

Η κυβέρνηση μεταξύ των εφαρμοστικών νόμων των διάφορων μνημονίων βρήκε χρόνο να νομοθετήσει την «νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου». Όμοια νομοθεσία υπάρχει στις περισσότερες δυτικές χώρες . Ας δούμε πρώτα τι ορίζει ο νέος νόμος ως «ταυτότητα φύλου»:

Διαβάστε περισσότερα...

Εξεγέρσεις κι επαναστάσεις. Μεγάλες οι διαψεύσεις, αλλά ακόμη μεγαλύτερη η ανάγκη

Εκατό χρόνια μετά τον Οκτώβρη της νικηφόρας εξέγερσης, αλλά και 44 χρόνια από τον Νοέμβρη της φωτιάς, το τοπίο στην αριστερά και στο κίνημα χαρακτηρίζεται από υποχώρηση και αμηχανία. Tο καλοκαίρι του μεγάλου ΟΧΙ των «από κάτω» σφράγισε με το χειρότερο δυνατό τρόπο μια πορεία λαϊκής αμφισβήτησης, αντισυστημικής αναζήτησης και ελπίδας της νέας γενιάς. Στην Ελλάδα δεν είχαμε απλώς μια πολιτική κρίση. Είχαμε μια πιο βαθιά διαδικασία, αλλά έλειψε τραγικά εκείνο το υποκείμενο που θα μπορούσε να παρέμβει στο λαϊκό κίνημα για να του δώσει αντισυστημική διέξοδο. Σήμερα, 100 χρόνια μετά τον επαναστατικό Οκτώβρη, μελετώντας τον, μπορούμε να αντιληφθούμε καλύτερα την κρισιμότητα αυτού του προβλήματος.

Διαβάστε περισσότερα...

Η Δούρου μηνύει τον εαυτό της. Ο Τσίπρας δεν γνωρίζει τη λέξη συγνώμη.

Του antapoΚΡΙΤΗ.

Το θράσος δεν έχει όρια όταν χάνεται η ντροπή και το φιλότιμο. Η κυρία Δούρου, αποφάσισε να καταθέσει μήνυση κατ’ αγνώστων για τις πλημμύρες στη Δυτική Αττική. Η «λεπτομέρεια» είναι ότι η ίδια προΐσταται της Περιφέρειας Αττικής η οποία είναι και η αρμόδια αρχή για τα αντιπλημμυρικά έργα. Η κυβέρνηση μάλιστα που ασκεί την εξουσία, καταρτίζει προϋπολογισμούς, εκτελεί δημόσια έργα και συγκροτεί την Πολιτική Προστασία, είναι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και του Τσίπρα.

Διαβάστε περισσότερα...

Σκέψεις και συμπεράσματα με αφορμή την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου

Ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Πειραιά.

"Ο δάσκαλος δεν είναι μόνο γράμματα, είναι περισσότερο απ' όλα ο ίδιος παράδειγμα αγωνιστικό και αποφασιστικό με τη δράση του, με το βίο και την πολιτεία του για τους μαθητές του".

Διαβάστε περισσότερα...

Δεν είμαστε δεδομένοι για τη Δύση; Από πότε;

Του Διονύση Μαρούδα.

Η πενθήμερη επίσκεψη του Πρωθυπουργού στις ΗΠΑ ξεκίνησε σήμερα από το Σικάγο. Η κυβερνητική αποστολή συναντήθηκε με επιχειρηματίες – εκπροσώπους μεγάλων εταιρειών. Το μήνυμα της συνάντησης, το “Greekcomeback”, κινείται στη γνωστή ρότα του “Successstory”, της εξόδου από την κρίση και τα μνημόνια, της επανόδου στις αγορές. Φυσικά, το παρελθόν έχει δείξει ότι η οικονομική και όχι μόνο πορεία της χώρας δεν αποκαθίσταται με διάφορα σλόγκαν, με διακηρύξεις αυτοπεποίθησης ή με πλειοδοσία σε προσκλήσεις επενδυτών. Είναι ζήτημα πολιτικό, και στο βαθμό που η πολιτική συνταγή μένει η ίδια, δε μπορούμε να περιμένουμε θεαματικές αλλαγές στο πεδίο των αποτελεσμάτων.

Διαβάστε περισσότερα...
Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS